Vyberte stranu

20 dec 2016

[Total: 55   Average: 4.4/5]

sharing-caring-hearts

Sme štvorčlenná rodina so záľubou v cestovaní do menej tradičných destinácií. Náš rozpočet pre 16 a viac dňové cestovanie po Ázii ešte neprekročil sumu bežnej 7-10 dňovej dovolenky v akomkoľvek Tureckom rezorte so službou all inclusive a preto sme sa rozhodli, že budeme pomáhať bežným dovolenkárom v cestovaní bez cestovky.

V roku 2014 sme mali precestovanú časť Európy, navštívené miesta Bali, Thajsko, Malajziu, Singapur, Maledivy, ale aj čo-to z Karibskej oblasti. Ázia je pre nás, čo sa cestovania týka vždy najlepšia možnosť.

Úžasní ľudia (presný opak dotieravých domácich, ktorých sme na vlastnej koži zažili v Turecku, či Dominikánskej republike) vynikajúca, ľahko stráviteľná kuchyňa, perfektné ubytovacie možnosti a nekonečné biele pláže. Okrem toho, neuveriteľné ceny !

• Ubytovanie v bungalovoch aj s bufetovými raňajkami za 7 dolárov ! Nemožné ?
    Poďte na Bali !
  • Nekonečné masírovanie v rooftop pool?
    – Poďte do Bangkoku !
  • Chceli by ste vidieť varana na pláži ?
    – Navštívte Phra Nang Beach na Krabi 🙂
  • Čo tak zažiť neuveriteľný výhľad v obkolesení opíc ?
    – Vystúp na Tiger Caves a budeš sa cítiť ako v nebi…
  • Prípadne by ste chceli vidieť pozostatky po ničivom Tsunami… ?
    – Na Bamboo Island ešte aj v tejto dobe nájdete pováľané palmy na pláži a usmerňovacie tabule pre najvyšší bod ostrova (Tsunami Evacuation Route).

Kambodža

Čas pre ďalšiu návštevu Ázie nastal a my sme si vybrali Kambodžu. Tejto krajine, ktorá nám neuveriteľne učarovala, venujeme náš úplne prvý článok.

• Kambodža je kráľovstvo v Juhovýchodnej Ázii. V krajine žije asi 13 miliónov obyvateľov a je známa hlavne svojou históriou z druhej polovice 20. storočia – obdobie Červených Kmérov. Za obeť padlo až 1,7 milióna ľudí, prevažne vzdelaných. Úplne postačilo, ak vedeli čítať alebo písať. Červení Kméri zrušili školy, zakázali používanie cudzích jazykov a kolektivizovali majetok. Došlo k rozpadu ekonomiky. Kambodža sa veľmi dlho spamätávala z tejto genocídy.
  • Vo všeobecnosti sa dá povedať, že je Kambodža veľmi chudobná krajina – nominálny HDP na obyvateľa je 1080 USD (pre porovnanie v SR je to 16138 USD – zdroj Wikipedia.org).
  • I keď sú ľudia v Kambodži veľmi chudobní, o to viac by sa rozdali a sú neuveriteľne milí a usmievaví.
  • Oficiálnym náboženstvom v Kambodži je budhizmus.
  • Dominantným sektorom v Kambodži je samozrejme poľnohospodárstvo – pestuje sa hlavne ryža. Z priemyselných odvetví je tu TOP textilný priemysel (možno aj vy máte práve na sebe tričko vyrobené v Kambodži).
  • Z turistických destinácií sa nedá nespomenúť určite najväčší ťahák na turistov a to chrámový komplex Angkor Wat na severozápade Kambodže, ktorý je zapísaný aj do svetového dedičstva UNESCO.
  • V posledných rokoch sa však čo sa Kambodže týka, tlačia do popredia turizmu aj prekrásne pláže v okolí Sihanoukville a taktiež obľúbený ostrov Koh Rong.

Ako sme sa sem vlastne dostali?

Už dlhšie obdobie sa venujeme vyhľadávaniu leteniek. Pár dní pred Vianocami (2014) sme objavili spiatočnú letenku Viedeň – Bangkok za cenu 269,00 € / osoba. Chybu, ktorú sme využili, spravila letecká spoločnosť TransAero (už veľká škoda nebohá, skrachovali) V prospech nás hral zlý kurz RUBEL – EURO práve v období, kedy rubel krásne spadol na minimálnu hranicu a letecká spoločnosť si to všimla, až keď sme mali letenky už zabookované.

Keďže bývame viac ako 200 km od viedenského letiska, vždy využívame parkovanie v tejto oblasti. Veľmi sa nám osvedčilo parkovisko Panda Parken, ktoré sa nachádza iba 3 minúty od terminálov a v cene je aj doprava zadarmo z parkoviska na letisko a späť.

Našou výhodou bol jediný krátky prestup v Moskve. Bežná cena týchto leteniek sa pohybovala okolo 500,00 €, takže sme vlastne mali dve letenky za cenu jednej.

Cesta do Bangkoku má viacero výhod, no najväčšou je:

• Bangkok je metropola, z ktorej máte asi tisíc možností vycestovať v rámci juhovýchodnej Ázie.

Vzhľadom k tomu, že Thajsko sme už videli, boli sme na 100 % rozhodnutí pokračovať ďalej a na výber sme si stanovali Filipíny, alebo Kambodžu… Avšak v tejto dobe už letenka z Bangkoku do Manily stála na osobu cca 170,00 €, takže túto možnosť sme rýchlo zavrhli. Filipíny nám našťastie aj tak neušli (FEB-MAR 2016) – očekuj blog… 🙂

Kambodža s deťmi - itinerár

Kúpili sme si letenky Bangkok – Phnom Penh a späť za cca 60,00 € / os. a pomaly sme sa začali pripravovať na cestu. Pred každou cestou sa naozaj dostatočne pripravujeme a čítame mnoho cestovateľských blogov. Sme vynikajúco pripravení na všetko, čo nás v Kambodži môže zastihnúť (dokonca psychicky i na horúčku Dengue alebo maláriu).

Zo začiatku sa nás veľa ľudí pýtalo, či sme sa náhodou nezbláznili ísť do Kambodže s 2 malými deťmi. Ľudia často zbytočne odsudzujú túto krajinu. Zrejme to bude tým, že o nej vedia iba málo. Narovinu, Kambodža je oveľa bezpečnejšia ako islamské krajiny napr. Egypt, Turecko, Tunisko, a pod.

Začiatkom marca to vypuklo, lety Viedeň – Moskva a Moskva – Bangkok boli bez komplikácií. Možno jedinou nevýhodou letu do Bangkoku je to, že hlavné mesto Thajska má 2 medzinárodné letiská, pričom interkontinentálne lety lietajú na letisko Suvarnabhumi (BKK) a lety v rámci Ázie lietajú z letiska Don Mueng (DMK).

Nie je to však až taký problém, nakoľko, ak sa nachádzate na jednom letisku a v ruke stískate letenku pre odlet z toho druhého, môžete využiť FREE SHUTTLE BUS – zadarmo autobus, ktorý premáva každú polhodinu medzi oboma letiskami. Určite počítajte s cestou dlhou cca 30-60 minút (v závislosti od premávky v meste). O našom cestovaní po Bangkoku si môžete prečítať v našom článku.

Niekoľko letov so spoločnosťou AirAsia sme už mali z minulosti za sebou a tak sme vedeli čo nás čaká. V lietadle dostanete samozrejme vypísať rôzne formuláre pre vstup do Kambodže, ktorým často nerozumiete (nie všetky sú po anglicky). Už sme len dúfali, že sme im svojim podpisom nedarovali nejaký ten orgán.

Kambodža s deťmi - ruch ulice

Hlavné mesto Phnom Penh

Cestujeme na vlastnú päsť. Z pohodlia domova si zabookujeme letenky, ubytovanie aj transfery. Ak sa nám niečo nepodarí zabookovať z domu, riešime to priamo na mieste a tu prichádza na rad náš English skill. Cestovanie bez cestovky má viacero výhod – naplánujeme si všetko podľa seba a nemusíme sa viazať na to, čo nalinkuje cestovná agentúra. /kedy vstať, kedy odísť na “výlet”, kedy jesť, kde spať/

Pri cestovaní na vlastnú päsť nadviažete priateľstvá, ktoré vás dostanú do lokalít, kam ešte noha turistu nevkročila. Samozrejme v neposlednom rade je to oveľa lacnejšie.

V Phnom Penh sme zakotvili na 1 noc v hoteli Harmony Phnom Penh Hotel (4*, rodinná izba 82 USD/noc).
Tento hotel sme si vybrali pre jeho polohu a hlavne ROOF TOP POOL s výhľadom na rieku Mekong. My sme akosi zaťažení na tieto bazény a aspoň jeden na každej našej ceste musíme mať… 🙂 Výhľad to bol teda prekrásny, veď posúďte sami.

Kambodža s deťmi - Phnom Penh

Po príchode na hotel sme v ňom samozrejme ihneď zakotvili. Po vyčerpávajúcej ceste si to naše deti náležite užili. Po asi 2 hodinách strávených v bazéne a výrivkách sme sa rozhodli, že si urobíme okružný výlet tuk-tukom po centre Phnom Penh.

Naplno som využila svoj „bargaining skill“ a za hodinovú vyhliadkovú jazdu po meste sme zaplatili iba 4 USD (bežne asi 10 USD). Možno aj vy budete mať šťastie a narazíte na vtipného miestneho šoféra tuk-tuku, ktorý pozve vaše dieťa na nezabudnuteľnú jazdu – šoférovanie tohto dopravného prostriedku. Musíme priznať, nebolo nám všetko jedno, ale jazdili naozaj opatrne. Za ten detský smiech to určite stojí.

Na druhý deň po raňajkách sme navštívili „voňavý market“, ktorý bol hneď vedľa hotela. Priznávame, že mäso by sme si odtiaľ nikdy nekúpili. Ponuka bola síce pestrá, avšak viete si predstaviť čo sa stane s mäsom v teplote 40 stupňov, ktoré je uskladnené voľne v stánku ? Mali sme pocit, že niektoré kúsky už prechádzajú štádiom rozkladu – domácim to však vôbec nevadilo a nakupovali vo veľkom. Na výber boli žaby, rôzne nožičky, oči, mozočky ale aj koreniny, zelenina aj ovocie, ktoré sme predtým nikdy nevideli.

Z Phnom Penh sme pokračovali do prímorskej oblasti okolo mesta Sihanoukville (staré rybárske mestečko) s krásnymi plážami. Vopred – z pohodlia domova – sme mali zabookovaný transfer Phnom Penh – Sihanoukville cez spoločnosť Giant Ibis v klimatizovanom minibuse s kapacitou 12 ľudí.

Jednosmerný lístok nás vyšiel na 12 USD/osoba a v cene bola i voda. 230 km dlhú cestu sme prešli za 4 hodiny. Celkom vtipné bolo to, že hoci bol minibus plný, každú chvíľu sme naberali a vykladali nejakých domácich.

Celkom zaujímavá bola zastávka niekde na polceste medzi Phnom Penh a Sihanoukville, kde sme si nakúpili ananásy a mangá. Táto časť krajiny vyzerá naozaj dosť biedne, no je to pravá Kambodža.

Sihanoukville

Sihanoukville je asi najznámejšie rybárske mesto v Kambodži. Po príchode sme sa tuk-tukom odviezli na “našu” pláž. V Sihanoukville je viacero pláži, my sme si vybrali tú najkľudnejšiu a tou je Otres Beach. Je oveľa čistejšia ako napríklad Serendipity Beach.

Ubytovaní sme boli v bungalowoch asi 50 m od pláže (Otres Beach resort – bungalow 45 USD/noc aj s raňajkami). Jeden večer sme sa tam zoznámili so Slovákom Martinom, ktorý tam už 3 roky pôsobí ako dobrovoľník a pripravujú rôzne projekty pre deti v Kambodži. Celkom nám zachutilo Angkor pivo, ktorého sme vypili viac než dosť, čo sa samozrejme prejavilo na ďalší deň. Sme veľmi prekvapení, koľko Slovákov v Kambodži žije.

Na Otres Beach sme strávili 3 dni, ktoré sme naplno využili aj na zoznámenie sa s domácimi, teda hlavne naše deti. Celkovo na našich cestách s deťmi je zaujímavé to, ako na nás reagujú domáci. Dvesto metrová cesta, ktorá bežnému turistovi trvá 10 minút, trvá nám s dvomi európskymi deťmi (pre domácich exotickými) asi hodinu. Všetci domáci sa s nimi chcú okúpať, zahrať a odfotiť – ak samozrejme vlastnia fotoaparát či mobil s foťákom. Ak nie, zháňajú takýto mobil u susedov a kamarátov.

Kambodža s deťmi - Otres beach
Otres beach - Kambodža s deťmi

Koh Rong Samloem

Z hotela sme mali transfer tuk-tukom na mólo Serendipity Pier, odkiaľ sme sa loďou dostali na ostrov Koh Rong Samloem (konkrétne Saracen Bay Pier) – obojsmerný lístok na loď bol za 20 USD/osoba. Cesta trvá asi 50 minút, nikto z nás zväčša netrpí morskou chorobou i napriek tomu, sme mali počas cesty žalúdočné problémy. Počas celej cesty bolo na palube veľmi cítiť výpary z výfuku lode. Sadnite si preto radšej do prednej časti lode.

Ostrov Koh Rong Samloem považujeme za malý raj na Zemi. Kambodža sa môže pochváliť naozaj prekrásnymi plážami a ostrovmi. Ak chcete zo Sihanoukville cestovať na ostrovy, máte v podstate viacero možností, z tých najznámejších je to ostrov Koh Rong, známy bujarými párty každý večer. My sme však mali záujem o kľudné noci na bielych plážach, takže naša voľba padla na Samloem.

Kambodža s deťmi - Koh Rong Samloem

Tento ostrov ešte nie je poznačený developérskymi aktivitami, je tu iba zopár bungalovov.
Našich 5nocí sme strávili v Saracen Bay Resort, v domčeku priamo na pláži.

Deväť úplne úžasných bungalovov s priamym prístupom do mora (Saracen Bay je ako stvorený pre malé deti, pretože hladina stúpa iba pozvoľna). Hneď za chatkou je džungľa. Párkrát sme si hovorili, že vybehneme preskúmať miestnu faunu a flóru, ktorou je Kambodža známa, no na prahu džungle sme to pri tých rôznych zvukoch vždy otočili.

Džungľa je plná hadov, divokých paviánov a podobnej zveri, ktorá žije v tejto časti Ázie.

Celý rezort je eco-friendly, asi aj preto funguje elektrina v chatke iba od 18:00 – 22:00 hod. Nevadí, za tieto štyri hodiny nemáte problém stihnúť ponabíjať fotoaparáty, telefóny, GoPro kamery a tablety, aby ste vydržali do ďalšieho večera. Na televízor, klimatizáciu prípadne fény zabudnite. Signál na mobil sa stráca a na ostrove nie je žiadna wifi sieť, takže sme si naozaj odpočinuli. Saracen Bay má vynikajúcu reštauráciu, ktorú naozaj všetkým odporúčame. Najviac z ázijskej kuchyne milujeme ich vyprážané banány a najlepšie z celej Ázie sme jedli práve tu.

V noci je samozrejme potrebné spať pod moskytiérami, pretože na ostrove je za priehrštie rôznych druhov komárov a moskytov. Tigrie moskyty si nás našťastie nevšimli a nemali sme žiadne problémy s maláriou ani s horúčkou Dengue. Neočkujeme sa a ani nejeme antimalariká. Mali sme so sebou iba repelent vhodný do týchto exotických krajín, no napokon sme ho ani raz nevybrali z kufra. Repelent je s látkou DEET, je najúčinnejší, čo sa Ázie týka, viete si ho zadovážiť aj v našich slovenských lekárňach. Ak ho nemajú priamo na sklade, určite Vám ho objednajú.

Počas pobytu na Koh Rong Samloem získal náš tatino zopár uštipnutí, ktorých sa zľakol, ale keď ich ráno ukázal miestnym, so smiechom mu ukázali svoje ruky pokryté stovkami pľuzgierov a stále dookola tvrdili : “DON´T WORRY!” Ak by ho uhryzol tigrí moskyt, mal by vraj na mieste uštipnutia „ďalší prsník“.

Najlepšie zážitky sme zažili hneď v prvú noc. Rodinka si spokojne ľahla do postele. Rodičia určite poznajú každovečerné rozprávanie rozprávok deťom. Keď zrazu cítim ako ma niečo škrabká na hlave vo vlasoch. Hovorím staršiemu synovi, ktorý ležal hneď pri mne: “Miško, ale ma príjemne škrabkáš na hlavičke”. Samozrejme starší syn zdvihol obe ruky a hovorí: “To ja nie maminka”

Dávame vám do pozornosti

Vyleteli sme z postele všetci štyria a z návliečky vankúša sme vysypali 5 centimetrového zeleného chrobáka, ktorý ma predieraním sa von, škrabkal vo vlasoch. Chrobáčika sme odprevadili z nášho bungalowu smer džungľa. Prezreli sme posteľné prádlo a zaľahli. Okolo tretej ráno nás zobudili miestne psy hlasným štekaním rovno za naším domčekom. Samozrejme už sme nevedeli zaspať. Ráno na raňajkách sme sa informovali o tom čo sa dialo a prečo psy štekali. Domáci nám oznámili, že s najväčšou pravdepodobnosťou zaňuchali psy hada alebo byvola.

Ďalšie noci už boli relatívne pokojné aj keď zaspávať s pocitom, že hneď za vami žijú v džungli rôzne zveri, ktoré ste videli maximálne v ZOO alebo na Animal Planet, nie je práve med lízať. Celú noc chodia domáci s ohňovými fakľami alebo baterkami okolo bungalovov.

Myslíme si, že jediné miesto na svete, kde sa každý deň v ten istý čas na pláži objavia tisíce malých krabov, nájdete na tomto ostrove.

Kambodža s deťmi

Päť dní v Saracen Bay Resort bolo naším najväčším zážitkom čo sa Kambodže týka. Človek si uvedomí, aké dôležité je mať vodu a elektrinu, najbežnejšie veci, ktoré k životu potrebujeme.

Serendipity beach

Po piatich nociach na ostrove Koh Rong Samloem sme nabrali smer späť – Sihanoukville, no tentokrát sme chceli zažiť aj tú rušnú časť, ktorou je Serendipity beach.

Kambodža s deťmi - Sihanoukville

Táto pláž Vám ponúkne výborné ceny suvenírov, ubytovania, aj stravy. Čo sa suvenírov týka, na magnetky a pohľadnice môžete zabudnúť (ak sa niečo zmenilo od roku 2015, tak sa ospravedlňujem).

Vyšla som si na nákupy, kým boli chlapci v skorých ranných hodinách v bazéne a zamierala som si to do obchodu, kam ma nasmerovali domáci. Vraj “jasnééé”, magnetky tam nájdem. Na pokladni mala pani domáca tri druhy. So slonom, s Angkor Wat a jednu s opicami. Tak som ju poprosila, aby mi z každej dala po 4 kusy. /z našich ciest nesieme domov minimálne 20 magnetiek, všetci naši kamaráti ich zbierajú :-)/ Pani predavačka na mňa pozerala ako keby som si chcela kúpiť živú veľrybu a zrazu z nej vyšlo, že tie tri sú jediné, ktoré v obchode má. No paráda ! Tri magnetky na celej Serendipity beach… Našťastie, na letisku sme si ešte pár zadovážili… 🙂

Spiderville - Kambodža s deťmi

Spiderville

Skuon – pavúčie mesto (prekvapenie pre deti).

Kambodža s deťmi

V Sihanoukville sme si dohodli taxík do mestečka Skuon, ktoré leží 80 km severne od hlavného mesta Phnom Penh. Náš taxikár Phearon Kong (rodený Kambodžan z hlavného mesta) nám cestou zastavoval, aby sme ochutnali tradičné špeciality z ulice. Jazda s ním trvala 4 hodiny a bola nezabudnuteľná. Stal sa z neho náš výborný kamarát a neprerušené kontakty máme dodnes.

Kambodža s deťmi - Spiderville

Malé tradičné mesto Skuon je známe tým, že tu môžete ochutnať napr. pavúky tarantule, žaby, netopiere a iné “dobroty”. Tie veľké pavúky sme samozrejme ochutnali a určite ich môžeme iba odporučiť. Kredit musíme dať samozrejme i deťom z Kambodže, pretože všetky vedia výborne po anglicky.

Do tohto mesta nezavíta veľa turistov a v marci 2015 sme tam boli zrejme prví turisti s deťmi. Keď nás domáci zbadali, zoskupovali sa okolo nás. Boli sme pre nich väčšou atrakciou ako pre nás ich tarantule. Kambodžanky nám oznámili, že ak chceme pobehať miestny trh, môžeme im deti nechať a postrážia nám ich. V prvom momente sa nám ich nápad zdal úplne šialený (no nechali by ste svoje deti cudzím Kambodžankám, ktoré pobehujú s plnými vedrami živých tarantúl?) Chvíľu sme odolávali, no nakoniec sme náš odchod prebrali s deťmi a na tento návrh sme pristúpili. “Smelo” sme vykročili poobzerať tradičný trh a objednať niečo na obed.

Pri návrate (neboli sme ďaleko ani dlho, nakoľko trh je veľmi malý) sme si všimli, že ľudí okolo našich detí je zrazu viac a pridali sa aj turisti. Spozorneli sme a zrýchlili krok.
Keď sme sa priblížili, zbadali sme, že mladší syn má tarantulu na čiapke a s ďalšou sa starší syn hrá. Osobne ma naozaj skoro vystrelo… Keď sme videli ich úsmevy, starosti hneď ustúpili. No hold Slováci sa neboja ničoho.

Kambodža s deťmi - Spiderville

Záver

Ak ste sa dostali až sem, ĎAKUJEME!

Na záver by sme vám radi dali jednu kvízovú otázku:
Čo si myslíte, koľko takéto 16-dňové cestovanie mohlo 4-člennú rodinu vyjsť? Ak ste si tipli, že spiatočné letenky, letenky vrámci Ázie, ubytovanie, stravovanie, transfery, darčeky a iné výdavky, vyšli 500 € na osobu, GRATULUJEME! Osobne si myslíme, že ste tipovali iné sumy.

Dovolenka v Kambodži vyšla našu 4-člennú rodinu 2000 €.
Upozorňujeme, že deti nemáme vo veku infant, čiže cena leteniek je pre nich v rovnakej cene ako pre dospelé osoby.

Keby sme si vybrali lacnejšiu formu ubytovania na ostrove Koh Rong Samloem a namiesto Saracen Bay bungalovu vybrali nejaký lacnejší, taktiež v Phnom Penh miesto hotela Harmony s roof top pool zvolili iný variant, ušetrili by sme približne 300 €.
Páčila by sa vám dovolenka pre štyri osoby za 1700 €?

Za každý komentár pod našim článkom budeme veľmi vďační a veľmi nás potešíte ak nám lajknete našu facebookovú stránku Cestuj s deťmi.

Výhoda cestovania s deťmi

Ak cestujete po svete s deťmi, má to hneď viacero výhod:
Na ďalekom východe vzbudzujú európske deti veľkú pozornosť, čo vám môže pomôcť ak niečo hľadáte. Často sa dostanete do lokalít k miestnym obyvateľom, ktorí vám ochotne vysvetlia alebo ukážu ako žijú. Zároveň pre Vás neplatia žiadne rady na letiskách, jednoducho ste vždy vpredu, kde si želáte byť. Aj do kokpitu máte často dvere otvorené (o tom sa dočítate v našom blogu Filipíny s deťmi bez cestovky)…

Na spiatočnej ceste sme sa cítili ako celebrity, každý sa s nami chcel fotiť. Hold toto je údel Európanov v Ázii 🙂

QUOTE: „a journey of a thousand miles begins with a single step“